mi fin de 2013 (mijn einde van 2013) la rajaaa!! - Reisverslag uit Peñaflor, Chili van Willemijn Dijk - WaarBenJij.nu mi fin de 2013 (mijn einde van 2013) la rajaaa!! - Reisverslag uit Peñaflor, Chili van Willemijn Dijk - WaarBenJij.nu

mi fin de 2013 (mijn einde van 2013) la rajaaa!!

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

06 Januari 2014 | Chili, Peñaflor


Haaaai liefste lezers!


daaaar ben ik weeer!!
enthousiaster dan ooit te vorenn!!! heb zo veel te vertellen guys! maar ik was 20 dagen geleden begonnen met deze blog dus zal dat verhaal eerst even afmaken en dan m'n nieuwe verhalen toevoegen, sorry gaat weer een laaange blog worden maar zal hem zo schrijven dat het absoluut geen huiswerk voor jullie wordt het te lezen!! ga m'n best doen haha
goed dit is hoe ik 20 dagen geleden begon ;

ehm ja dit is inmiddels weer een maand later ... sorry maar het verhaal is nu eindelijk af! hihi geniet van de blog kusjes :

Kreeg al weer veel vragen wanneer mijn nieuwe verhaal weer kwam.
Super leuk dat jullie zo hunkeren naar mijn verhalen en ze met plezier lezen! motiveert mij ook weer deze blog up-to-date te houden haha :)

Het is nu zondag, 24 november, kwart voor 2 's middags hier en ik denk dat ik zo geroepen wordt voor het middageten haha!
Het gaat heel goed met me, ondanks dat ik nog steeds sip ben over m'n overtollige vet, is er al wel een verbetering ingekomen! Langzaam ontstaat er al weer iets meer ruimte tussen mij en m'n uniformrokje! Haha naja ondanks dat gaat het dus super met me ! Heb het super leuk met m'n klas, begin echt hecht met ze te worden! Het leuke van mijn klas is ook dat we echt een groep zijn jongens meiden alles gaat samen! super leuk te zien doet me denken aan mijn eindexamenjaar zo'n jaar schept toch een speciale band met je jaargenoten! één voor allen en allen voor één! zo'n sfeer is het in mijn klas hier nu ook! super leuk om daar ook deel van uit te mogen maken! wel is het verschil dat het contact tussen mensen hier in Zuid-Amerika ''lichamelijker'' is.. haha dus ik krijg elke dag knuffels van m'n klasgenootjes ook van de jongens! haha erg schattig! Ook heb ik steeds leuker contact met de andere exchange students! doen steeds meer samen en kan het super leuk vinden met Grace! zij is echt een vriendinnetje van me geworden! doen naast sporten veel samen naar de bios, shoppen of ergens lunchen heb het super leuk met haar! toch wel fijn ook niet-Spaanstalige vriendinnetjes te hebben is toch makkelijker soms ff in het Engels te praten en kan onwijs met haar lachen! haha het is zo'n gekke meid!
goed dan nu mijn nieuwe verhalen!

Ik was geëindigd zag ik met dat ik die avond mijn eerste Halloween feest op school zou hebben. Nou dat was een super gezellig feest! ik ging daar alleen heen met de bus en werd warm binnengehaald door m'n klasgenootjes ! haha, ik had daar afgesproken met de andere exchange students : Grace, Florian, Kathrin, Mathias en Gabriel (allemaal van mijn Rotary club Maipu , zijn met 9 totaal). Op het feest waren maar weinig van mijn jaar meer jonge kinderen en van 2e jaars. toch heb ik een super avondje gehad! heb heerlijk gedanst met paar klasgenootjes en met de andere exchange students! zo gelachen was een super gezellig avondje! Daarna zijn we, zoals we in NL na het uitgaan de döner-kebab tent in zouden gaan, de completo (speciale hotdog) bar in gegaan met alle jongeren van mijn jaar! erg gezellig! haha daarna gingen Grace , Florian en ik naar Florian's huis want wij sliepen daar nog gezellig op bed nagekletst en toen als een blok in slaap gevallen! volgende dag werden we door Arlette (een ex-exchange student die voor een jaar in Nederland woonde! en dus Chileens is) uitgenodigd naar Santiago te komen want daar was een 'fiesta de otre idiomas' (een feest van andere talen) eerst gingen Grace, Florian en ik hardlopen en daarna hebben de metro genomen naar Santiago (na eerst gedouched te hebben natuurlijk haha). Daar ontmoetten we Arlette en een vriend van haar Ignacio en later kwamen Hugo ( een exchange student uit Frankrijk) en Mathias nog!
het 'fiesta' was een soort feestelijk markt waar mensen optraden met liedjes van verschillende landen, mensen eten verkochten uit verschillende landen en kraampjes waren van verschillende landen waar je meer info kon vinden over dat land en mensen die met een schoolbord in het gras een les gaven van een bepaalde taal! er waren ontzettend veel talen maar geen Nederlands!! :( erg jammer had graag even iemand uit Nederland willen aanspreken maar helaas ik moest het doen met Duits, Hebreeuws, Frans, Chinees, Arabisch, Spaans, Russisch en Italiaans.
We hebben daar lekker in het gras gezeten gekeken naar een vrouw die een waanzinnige mooie Franse chanson aan het zingen was, wat is het Frans toch waanzinnig mooi!! daarna zijn we gaan lunchen in Santiago op het terras van een leuk pizzatentje. en hebben we afgesloten met een ijsje in die grootste toren van Zuid-Amerika ook wel 'el mall' (de winkel) genoemd :) (waar ik al eerder een foto van heb geplaatst op mn blog, ik moet trouwens nog steeds die fotos van mn laatste blog toevoegen! ga ik meteen na het publiceren van deze blog doen!)

Die maandag begon een week vakantie voor mij, waarom we nou precies vakantie hadden geen idee, eerst dacht ik vanwege Halloween, daarna vertelde mijn moeder iets over dat de Katholieke kerk een speciale dag vierde en we hiervoor vrij hadden, naja whatever ik had igg lekker een weekje vrij ! haha die week heb ik volgens mij niet erg veel uitgevoerd, vooral bijgeslapen en gezellig met het gezin thuis gechillt.
Donderdag 31 oktober had ik een Halloween feest in Santiago, ik was hiervoor uitgenodigd door Ignacio en Arlette die we die zondag op die talenmarkt hadden ontmoet, ik ging daar samen heen met Florian en Grace en heb een super gezellig avondje met hen gehad we waren pas 5 uur ofzo weer thuis was helemaal gesloopt en kon nauwelijks meer lopen want had het geweldige idee gehad met hakken naar dit feest te gaan.. ik was trouwens verkleed als duivel daarmee kreeg je dan korting op je toegangskaartje! haha
die zondag had ik een perfect dagje a la casa! Mijn vader was heerlijk aan het barbecueën m'n moeder had lekkere vruchtendrankjes gemaakt en de muziek aan gedaan en daar zaten we heerlijk in het zonnetje! En daarna nog een lekkere duik in het zwembad! ja ik heb echt een naar leven hier! haha

Die week daarna begon school weer, had meteen weer mijn dagelijkse irritaties met die eikelige buschauffeurs van mijn bus, aargh kan die mannen soms wat! Maar goed, die vrijdag had mijn klas een debat, en ik was zo stoer te zeggen dat ik ook wel mee wou doen.. haha in de klas die dag de hele ochtend geoefend op m'n uitspraak met mijn debat groep, en ze zeiden Wauw Willy je spreekt het echt perfect uit! Super goed wij gaan winnen! nou... rond 2 uur begonnen de debatten, en toen mijn beurt was en ik daar in de spotlights op het podium voor al die jongeren stond ... ik deed het zowat ik m'n broek ik klapte volledig dicht was zoo zenuwachtig knalrood ook volgens mij! wat een afgang, ik hakkelde alle spaanse (wat dus geen spaans meer was) woorden aan mekaar en niemand begreep er iets van vertelde ze me later! wat een drama! kon wel door de grond zakken op dat moment! wilde juist laten zien hoe goed m'n spaans was... heb er nog zo lang over nagepiekerd nu zelfs weet ik nog m'n eerste regel van het debat, dat heb ik altijd als ik iets niet goed afsluit dan blijft het in m'n hoofd hangen. maar nu ben ik er niet meer zo bedroeft over als toen iedereen vond het meer dan logisch maar voor mij was het toen echt een dieptepunt haha..

Die zondag was de Color Run in Santiago, weet niet of jullie allemaal weten wat dat is? maar dat is een marathon waarbij je tijdens het rennen met een soort poederverf wordt onder gegooid, het ziet er echt super gaaf uit en ze maken er een heel event van met muziek optredens en een soort zumba les van te voren waar iedereen lekker aan het dansen is.
Ik wilde daar dus super graag aan mee doen, maar was weer te afwachtend met het vragen aan m'n moeder (dat moet ik nog echt leren dingen op tijd vragen) waardoor Grace en ik het pas echt serieus die zaterdag vroegen, toen we allebei mochten zijn we meteen met de metro naar Santiago geraced maar daar aangekomen was de kassa al gesloten... SHIT! Grace zette al haar toneelkunsten in het spel, haha kon m'n lach bijna niet inhouden wat zij allemaal uit de kast trok, maar de man bleef ons zielig vertellen dat hij hoe graag die het ook wou niks meer voor ons kon doen. Grace gaf de hoop niet op en bleef aan de balie hangen en na een tijdje gaf de man stiekem een papiertje aan haar en zei '' llamas me'' wat ''bel me'' betekend. Maar dat was geen succes want later toen we hem belde vertelde die dat we de entrees gratis bij hem thuis konden ophalen (toen was het al iets van half 11 's avonds) en dat vonden we beiden geen goed idee.
Dus helaas konden wij die zondag niet deelnemen aan de Marathon maar zijn we wel weer naar Constañera (centrum van Santiago) gegaan om toch iets van het event mee te maken. Toen ik kwam was het helaas net voorbij maar we hebben een geweldige dag gehad met Vincent en Florian die mee hadden gedaan aan de marathon! haha zij hadden ons helemaal onder de verf gegooid en daarna ging die gekke Vincent vragen aan mensen of ze met ons op de foto wilden en of ze daar een kleine bijdragen voor wilden geven want we waren arme exchange students en hadden zo'n honger! aan het eind van deze actie hadden we `10.000 pesos!! haha wat iets van 14 euro is! haha toen hebben we daar lekker eten van gehaald en een gezellige picknick gehouden in een van de leuke parkjes daar! heerlijk dagje was dat!

Die week daarna stond geheel in het teken van het jaar 4 medio, het eindexamen jaar. Zij hadden vrijdag hun laatste school dag, en niet zoals in NL organiseren hier de leraren en het ena-laaste jaar (wij 3 medio dus) een feest voor hen.
Ik hielp die vrijdag ochtend mee met het klaar zetten van de tafels, want we zouden eerst met z'n allen ontbijten ontzettend gezellig was dat! en daarna zouden er optredens en spellen gedaan woorden vóór- en mét 4 medio.
Ik deed mee met twee dansen eentje met de meiden en eentje met een grotere groep waar Grace ook aan mee deed. Haha super leuk had een filmpje er van maar die heb ik per ongeluk verwijderd maar zal vragen of mijn vriendinnetje haar filmpje naar mij op wil sturen dan zal ik die later nog toevoegen! Ook waren wij als 3 medio allemaal verkleed die dag ik was samen met Grace een dolly haha (popje). was een geweldige dag! heel feestelijk! en die dag eindigde ook nog super leuk met een soort klassenfeestje bij mijn vriendinnetje Cote! ik ging daar samen heen met mijn andere vriendinnetje Fabiana! Maar helaas waren er niet veel van de klas denk dat klas en de aanhang gelijk verdeeld was dat was wel jammer maar toch heb ik een super leuke avond gehad! erg veel gelachen om die gekke jongens van m'n klas! Ik ben daar toen blijven slapen en de volgende dag weer met Fabiana terug gegaan daar met Grace afgesproken naar Crossfit te gaan en daarna naar m'n tante (hier) door gegaan want m'n eerste pakketje vanuit Nederland was aangekomen!!! (was al eerder een pakketje gestuurd maar naar mijn huis, en daar komen ze niet aan, bij mijn tante gelukkig dus wel! )

Die zondag vol genoten van mijn leuke pakketje van mama en joosje met lieve kaartjes van mijn lieve opa en oma en eentje van mn beste vriendinnetjes Dionne en Ruth en Ruth's haar o zo lieve gezinnetje! Die dag heerlijk de sinterklaas intocht bekeken met een lekkere zak door mama opgestuurde pepernoten! genieten is dat! haha

Die donderdag daarop was de eerste keer dat ik in tranen was. Ik was die dag na schooltijd bij mijn counselor en zij vertelde me dat ik te laat met betalen was en niet meer mee kon met de reis naar het zuiden van Chili omdat alles nu gesloten was. Maar mijn gastmoeder had me daar niks over verteld en zij zei dat ik deze week nog het geld over kon maken. Helemaal overstuur in tranen toen mijn echte mama op gebeld en die zei toen '' je moet nu je gastmoeder opbellen, dan hoort ze dat je in tranen bent dat werkt vast! '' haha dus ik m'n gastmoeder opbellen, en inderdaad ze is meteen actie gaan ondernemen en heeft het missende bedrag in een keer over gemaakt en opgebeld dat het geld er al lang zou moeten zijn, haha heldinnen van moeders heb ik!

Die zaterdag wilde mijn moeder een suprise verjaardag voor Lenard (mijn vader) organiseren. de hele dag waren we hiermee in de weer, hapjes maken, taart halen alles versieren. Maar toen we 's middags hem aan tafel riepen liep het heel anders dan ik verwachten. In Nederland zouden we iets van surpriseeee roepen, maar hier schoof hij gewoon aan en keken we hem allemaal vol verwachting aan maar had hij het niet echt door dacht ik. Dus ik zei dit is allemaal voor jou, maar er kwam niet echt een overweldigende reactie, misschien wist die niet zo goed hoe die moest reageren op al die liefdadigheid. haha maar hij genoot in ieder geval wel van het eten. Dit vierde we samen met m'n tante en haar zoon m'n moeder had ook zijn collega's uitgenodigd maar die konden helaas niet.

Die maandag kreeg ik heel stiekem een papiertje in m'n hand gedrukt door een van de meiden van mijn vriendinnen groepje, daarop stond de naam van Fabiana, ik vroeg wat hier mee was en het was een beetje het zelfde wat wij vieren met sinterklaas, lootjes trekken, hier heet het 'Amigo secreto' 'Geheime vriend' . Alleen gaat het hier zonder gedichten of suprises alleen het cadeau. Toch ga ik wel een gedichtje voor Fabiana schrijven en voor de andere meiden ook een klein cadeautje met een gedichtje gewoon omdat het zoveel leuker is dan alleen een cadeautje. met m'n familie gaan we denk ik ook kerst vieren, naja daar ga ik igg wel vanuit voor hen heb ik ook een surprise in gedachte maar daar kom ik later nog op.

Die dinsdag had ik weer een presentatie op school voor engels, maar dit was een klassenopdracht waarbij juist gelet werd op je engels, dus dat was voor mij niet zo'n probleem :). had het hoogste cijfer van de klas. Toch merk ik dat ik doordat ik onderling ook veel met exchange students in Engels praat, mijn Engels steeds mooier en beter wordt.
Kreeg er ook veel complimentjes over tijdens de reis naar het zuiden dat mijn accent zo mooi is en dat ik zo goed Engels spreek, mooi meegepakt dus dat ik twee talen leer spreken in een jaar ! :D

Die woensdag had ik mijn overgebleven voedsel van mama's voedsel pakket mee naar school genomen, om in mijn klas te laten proberen ze waren helemaal weg van de pepernoten en stroopwafels! haha 's middags met bijna de hele klas de halve finale van voetbal van de jongens uit onze klas gekeken, maar helaas liggen we er uit, we waren zoveel beter! maar de andere wonnen op onsportief gedrag, erg teleurstellend. :(

Dan komt nu het deel waar ik zooooo lang naar heb uitgekeken te vertellen!! en waardoor ik nu enthousiaster ben dan ooit te voren! DE ROTARY TRIP!!! de reis naar PATAGONIA!!!!
Van te voren was ik niet heel erg met de reis bezig, ik moest 12 uur 's nachts op het vliegtuig zijn en 9 uur 's avonds was ik nog aan het inpakken en het was een uur reizen. maar wauw! toen we na 3 uur vliegen in Punta Arenas aan kwamen en daar met de bus naar een stijger rezen en van die stijger met een boot naar een van de eilanden rezen wist ik al dat dit een onvergetelijke reis ging worden! alleen al de lol die we meteen met elkaar in de groep hadden!

Dag één bestond dus uit het arriveren en met een soort grote overdekte sloep naar een van de eilanden te varen, genaamd : Isla Isabelle. Op dit eiland woonden alleen pinguïns! een heel eiland vol pinguïns! heel indrukwekkend te zien en wij liepen daar gezellig tussen! haha. Daarna voeren we door naar een eiland vol zeehonden maar daar zijn we alleen vlak langs gevaren en daarna weer terug naar de stijger gevaren. Toen vervolgde onze reis met de bus naar het eerste hotel, wat ik al meteen heel erg indrukwekkend vond, en wat die hele reis niet veranderd is, is dat wij met de bus reden op een oneindige lange eenzame weg tussen het prachtige landschap links en rechts maar andere wegen waren er niet het was een eindeloze lange weg met links en rechts continu veranderd landschap zo waanzinnig mooi te zien! ook veranderde de diersoorten tijdens de rit, eerst wat schapen, toen vooral veel wilde paarden, toen lama's en daarna struisvogels! heel bijzonder te zien hoe ons uitzicht zo veranderden tijdens de rit. Toen we rond de middag aankwamen bij ons hotel moesten we eerst een kamer indeling maken. Wat voor mij nog een beetje gênant was want naast de 4 van mijn eigen club kende ik nog niemand en alle landen gingen zich een beetje verzamelen, Amerika stond bij elkaar , Canada, Frankrijk , Duitsland en daar stond ik een beetje tussen. We moesten een groepje van 3 maken en toen ik eindelijk 2 leuke meiden gevonden had werd ineens verteld dat het van 2 moest zijn, haha daar stond ik weer alleen. Toen ben ik op een van de meisjes afgestapt die ook nog zoekende was,, en man! wat heb ik een geluk met haar gehad! op de hotelkamer kregen wij meteen een klik! en hoe gek het ook is hoe snel zoiets kan groeien, wij werden hele dikke vriendinnetjes, deden veel samen en hebben de rest van de week samen een hotelkamer gedeeld! we noemden elkaar ook roomie haha zij is echt super belangrijk voor mij geworden! ze heet Kristen en komt uit Amerika. Sowieso was het ontzettend bijzonder hoe in zo'n korte 6 dagen zulke hechte vriendschappen gesloten werden! Ik heb vriendinnen en vrienden gemaakt waarvan ik nu al weet dat dit vriendschappen voor het leven zijn. Ik weet niet of dit komt doordat je het zelfde mee maakt of door dat je elkaar zo goed aanvoelt maar deze vriendschappen zijn zo bijzonder! maar goed ik dwaal af haha
na die kamerindeling hadden we vrije tijd om het centrum van Punta Arenas te bekijken een heel schattig plaatsje waar ik op een van de marktjes nog een leuke muts (die je op de fotos ziet) gekocht heb. aan het eind van de middag zijn we toen uiteten gegaan in een chinees restaurant ( omdat zoals jullie weten we hier 's middags warm eten) en 's avonds hebben we lekker gegeten in het hotel.
De volgende dag zijn we door gereden naar Puerto Natales (misschien leuk om de kaart er bij te pakken om te zien hoe zuidelijk ik wel niet zat!) tijdens die reis zijn we gestopt bij een waanzinnig grote en oude grot waar we in mochten en konden zien hoe hier duizende jaren geleden mensen geleefd hebben heel indrukwekkend.
Daarna doorgereden naar het hotel in Puerto Natales, daar aangekomen kregen we vrije tijd om daar rond te lopen en het dorpje te bekennen weer een schattig niet erg groot dorpje, het woei ontzettend daar, het was niet echt heel koud maar die wind maakte het wel behoorlijk koud.

We ( ik met een groepje exchange students en mijn roomie natuurlijk hihi) ontmoeten daar een Deense jongen waar Kristen meteen een oogje op kreeg, het was ook wel een hele leuk-uitziende jongen haha hij was via een andere organisatie en woonde daar voor een heel jaar, de arme jongen! Ik vroeg hem nog, ''wat verwachte jij toen je wist dat je naar Chili ging voor een uitwisselingsjaar?'' hij zei ' ja ik dacht eindelijk de warmte in' zit die in Patagonia! het zuidelijkste punt van Chili waar het in de zomer rond de 8/9 graden is (nu dus) en in de winter dik onder de 0 kan zijn! en ook nog ver weg van alles als hij naar Santiago wil komen moet die gewoon een vliegtuig nemen! arme arme jongen.

Die avond was voor mij echt super leuk! we gingen een avond wandeling maken met de groep, en kwamen daar Mathias tegen!! een clubgenootje en mijn maatje! die mee moest met het andere district omdat hij ook gedoe had met de betaling en niet meer mee kon met ons district. tijdens de wandeling herenigde wij ons met het andere district en kwam ik in groepsgesprek met een meisje uit België, ik vertelde verrast dat ik uit Nederland kwam en ineens begon dit meisje te gillen en juichde '' maar dan kunt gij Nederlands praten '' !! ze kwam uit vlaanderen! haha té leuk dat vlaamse accent! wat was ik enthousiast om ook is in m'n eigen taal te kunnen praten heb de hele avond heerlijk met Sophie, zo heten dit Belgische meisje, gepraat.
Ik was namelijk de enige die niet in der eigen moeder taal met iemand anders kon praten.. want Sophie (NL) was niet mee gegaan met deze trip omdat zij met der klas een soort gelijke trip maakte die langer en goedkoper was. Wat miste ik haar soms tijdens de reis! niet alleen als vriendinnetje maar ook als mede landgenoot, was namelijk telkens de sjaak als enige Nederlandse. Amerika bedacht namelijk ineens leuk even in de bus het Amerikaanse volkslied te gaan zingen (typisch Amerika weer) en toen bedacht de Rotary leiding heel leuk dat we allemaal even het volkslied moesten gaan zingen, dus daar was Duitsland met 17 man, en daar was Frankrijk met 5 man, en daar was Canada met 4 man, en daar was Nederland... ik dus.. werd ik in de bus naar voren geroepen iedereen juichen en moest ik met de microfoon mijn volkslied zingen.. wat ik niet eens goed ken!! haha GENAAANT! ik zei al ja maar ik hoef maar 2 regels hoor want ik ben alleen ( ik wist er namelijk ook niet meer dan 2). en ik begon: Mijn va-derland getrouwe heb ik altijd geëerd ( en toen dacht ik , ach wat maakt het ook uit niemand verstaat mij toch dus vervolgde ik met:) de koning van hispanje heb ik altijd geëerd. hahah ja té genant dat ik het niet goed wist! sorry daarvoor ik weet dat ik enig familielid hiermee teleur zal stellen. Later toen ik na de reis met mama skype'te en mijn opa daar ook was zei hij ook ; ken je het wilhemus niet eens? en toen dacht ik ooohja dat is de eerste regel! Wilhelmus van Nassouwe Ben ik van Duitse bloed!! haha
maar goed na die avond wandeling met de groep, waar ik Sophie had ontmoet, zijn we de volgende morgen (dag 3) richting Torres del Paine gereden waar we bij een van de laatste soort dorpjes een stop maakte en daar een beetje rondliepen, we zaten daar een beetje op een soort oude slagboom fotos te maken en na een tijdje gingen we daar over heen op een mooie eindeloze zandweg fotos maken wat echt een beetje zo'n texas beeld was, en waar het zo ontzettend hard woei dat je kon gaan hangen in de wind! haha nou daar leuk foto's maken en toen na een tijdje weer terug naar de bus en toen we op de terugweg waren kwam de gids op ons af rennen en zei ''weten jullie wel wat jullie gedaan hebben?!!'' wij '' euh nee?'' ''jullie zijn de grens over gegaan jullie waren net in Argentinië!'' haha was die slagboom de grens, en tegenover ons was het politiebureau maar niks of niemand die naar ons toe gekomen was! Haha nou ik ben dus ook ff in Argentinië geweest!

Daarna onze reis door gezet richting Torres del Paine (dat moeten jullie serieus ff op google opzoeken bij afbeeldingen hoe indrukwekkend mooi dat is!) Tijdens deze reis bij een van de mooiste meren die ik ooit gezien heb gestopt die zo indrukwekkend helder blauw was en daar toen ook in een restaurant wat op dit meer stond geluncht.
Toen we weer terug gingen naar de bus ontstond er gedoe, of naja eerst was alles nog prima. er waren 3 Duitse jongens nog niet in de bus en wij hadden met de gids als grapje bedacht dat als zij binnen kwamen wij allemaal zo hoofdschuddend gingen klappen voor ze. maar toen ze in de bus waren bleek Rotary erg boos op ze te zijn en werd ons medegedeeld dat als we aankwamen bij het hotel we meteen naar onze hotelkamer moesten en daar de rest van de avond niet meer vanaf mochten.
waar wij allen dus behoorlijk van slag van waren want mensen maakte terecht de opmerking '' ik heb toch niet zoveel geld betaald om op mijn hotelkamer te zitten'' ineens vormde zich in de bus twee groepen achterin zat Duitsland elkaar te ondersteunen en Duitse liedjes te zingen wat ik heel apart vond. en voorin zat de rest waar ik ook bij zat plannen te bedenken hoe we die avond toch naar buiten zouden kunnen! haha mensen kwamen met de meest wanhopige ideeën aan, als het brandweeralarm af laten gaan om zo met z'n allen tegelijk het hotel uit te kunnen! Haha

Eenmaal bij het hotel aangekomen merkte we dat Rotary zelf ook wel graag wilden rondtrekken en mochten we alleen naar buiten onder begeleiding van hen, nou dat vonden we prima! Toen zijn we naar een meer gegaan waar de jongens, stoere kerels dat het zijn met z'n allen in hun onderbroek het meer in renden wat ongelooflijk koud is , iets van 3/4 graden! haha wij stonden met alle meiden op de stijger te gillen en joelen en filmpjes te maken! daarna zijn we met de die-hards een wandeling in de bergen gaan maken, hiken!
Veel gingen terug naar het hotel want het regende maar wij zijn met iets van 7 meiden 1 jongen en de Rotary leiding de bergen in gegaan! waanzinnig wat een uitzicht we op een van deze bergen hadden! onvergetelijk! we zijn dus niet echt de Torres del Paine (zo heten deze beroemde bergen) in gegaan, wat iedereen wel dacht maar we zijn er wel langsgereden en misschien was dat wel net zo mooi want van een afstand kon je ze mooi zien! waanzinnig zijn deze bergen!

De volgende dag moesten we super vroeg opstaan 5.30 om 6;00 aan het ontbijt te zitten want we zouden die dag met een boot de gletsjers gaan bekijken.

We liepen door een soort regenwoud-achtig bos wat zich opende in een mooi zwart strand liggend aan een meer waarin je in de verte al drijvende ijsrotsen kon zien. waanzinnig mooi! (zal fotos toevoegen!)
Op dit strand werden we opgewacht door een man met zwemvesten en een sloep waarmee we naar de boot, die verder op voor anker lag, voeren.
Met die boot hebben we denk ik iets van 2/3 uur rondgevaren langs al die waanzinnige gletsjers, wij dachten allen dat we ook echt een van die gletsjers zouden beklimmen, want in de folder stond dat we zouden gaan hiken.. dat is helaas niet gebeurd maar toch was het ook al waanzinnig om er zo tussen te varen hele bijzondere beleving!

Daarna hebben we in een weer waanzinnig idyllisch gelegen hotel geluncht, en heb ik daar nog wat mooie kaarten gekocht. het eten was weer waanzinnig luxe en lekker.
Daarna reden we met de bus door naar een van de mooiste watervallen die ik ooit heb gezien. Daar zijn we een stukje omhoog gelopen, en wou het uitzicht dat we daar hadden zal ik nooit vergeten, we waren vlak bij de Torres del Paine en keken neer op een waanzinnig mooi landschap liggend tussen waanzinnige bergen, niet te omschrijven hoe mooi, mooie rivieren, alles gewoon waanzinnig! Daar een gave springfoto gemaakt, die ik ook online zal zetten!
Daarna rezen we terug naar het hotel waar we de 2e dag waren in Puerto Natales, en was ik weer herenigd met m'n Roomie zoals wij elkaar noemde (Kristen) want die nacht daarvoor werden we met iemand anders voor de kamer in gedeeld. :(
Die avond heb ik alleen maar met Kristen op bed gechillt en heerlijk gekletst over van alles en nog wat.
'S avonds gingen we uiteten in Puerto Natales en daarna nog gechillt met Kristen op de kamer van een paar Franse jongens met paar andere.

Volgende dag moesten we 8 uur aan het ontbijt zitten, (hotel eten was trouwens echt heerlijk,) toen iedereen gegeten had en we in de bus zaten, bleken er 3 jongens te missen, Florian, Julius en Niguel, 3 Duitse jongens.
Die avond te voren hadden wij met hen gechillt in de kamer van de Fransen, en toen wij (ik en mijn roomie) gingen, gingen zij naar de kamer van Julius en Niguel, Florian was zijn sleutel vergeten dus sliep die nacht stiekem bij Julius en Niguel. Zij waren de volgende ochtend niet wakker geworden van de kamertelefoon, en sliepen dus nog toen wij allemaal al in de bus zaten. Toen werd gevraagd wie ze het laatst had gezien en dat was ik dus, moest ik naar voren komen en vertellen wat ik wist, en toen ik vertelde waar ik dacht dat ze waren moest ik met ze mee naar hen hotel kamer.
Rotary ging het hotelkamer nummer vragen, en ik rende naar boven om ze te waarschuwen, ik klopte op de deur en zei dat ze op moesten schieten want Rotary kwam er aan en dat die behoorlijk woest waren maar daar was rotary al, en Niguel deed de deur open met hele kleine oogjes in z'n pyjama haha en Rotary stormde woest naar binnen. de jongens moesten zich in 5 min klaar maken maar hadden het geluk dat we die avond weer daar zouden slapen dus de spullen konden laten liggen.
In de bus werd ons verteld dat deze jongens gediskwalificeerd waren voor de andere reizen omdat dit de 3e keer was. Wij allen vonden dit een behoorlijke heftige straf maar gelukkig is er nu wel weer hoop dat ze wel mee mogen.

na dit gedoe gingen we met de bus een heel klein stukje rijden om daar een hele dag met een boot tussen de bergen te varen! waanzinnig mooi ook daar zijn we aan wal gegaan op een strandje waar we weer door een soort regenwoud liepen en uit kwamen bij een waanzinnige gletsjer! Deze wandeltocht erheen was ook waanzinnig mooi! zal ook hiervan fotos toevoegen.
Toen we terug waren in het hotel hadden we vrije tijd, Kristen wilden afspreken met die Deense jongen dus zijn we gezellig met z'n drieën gaan wandelen door Puerto Natales.
Daarna zijn Kristen en ik terug gegaan om ons mooi te maken voor de laatste avond, we zouden namelijk na het eten naar de disco gaan.

Die avond was super gezellig heerlijk gedanst, en mensen vonden blijkbaar dat ik zo goed danste dat ik op een gegeven moment een battle moest dansen met een andere jongen nou toen ging ik compleet onderuit want die jongen begon helemaal te breakdancen en daar kon ik natuurlijk niet tegen op! haha.

Volgende ochtend was rustig opstaan, ontbijten en vrije tijd er werd ons verteld dat we iets moesten kopen voor oude mensen, een tip was luiers.. ik begreep hier het doel niet helemaal van. Maar toen we in de supermarkt waren en iedereen chocolaatjes, koekjes, zeepjes aan het inslaan was begreep ik dat we naar een soort bejaardentehuis zouden gaan om de ouderen te verwennen. Terug lopend naar het hotel stond er een andere bus op ons te wachten die ons zou brengen naar dit bejaardentehuis.

We liepen vol enthousiasme met ballonnen en de cadeautjes dit verzorgingstehuis binnen, die we allemaal op een grote tafel moesten neerleggen want er waren mensen met suikerziekte dus konden wij niet onze voedselcadeautjes aan de mensen zelf geven.
Daar binnen kwamen wij er achter dat dit niet alleen oude mensen waren maar ook met een geestelijke of lichamelijke beperking, wat het nog bijzonderder maakten het doel was namelijk dat wij deze mensen een leuke dag zouden bezorgen.

Wij hebben ons de hele middag vermaakt met deze lieve mensen, gedanst, spelletjes gedaan, verhalen aangehoord het was zo bijzonder de Rotary leidster Yasna werd er helemaal door ontroerd, Ik zelf kreeg er ook zo'n warm gevoel van, het voelde zo goed wat we aan het doen waren het was zo fijn deze mensen weer een lach en een twinkeling in hun ogen te bezorgen, hun speciale aandacht te geven naar hun verhalen te kunnen aanhoren.
Na dit bijzondere moment moesten wij weer terug naar de bus en gingen we terug naar het hotel om de koffers te pakken en op weg te gaan naar het vliegveld :( iedereen was toen in een stillere stemming niemand wilde dit avontuur stoppen, we waren zo hecht met elkaar en vonden het zo gaaf hier, we wilden meer samen doen, meer zien! we wilden niet terug naar dat saaie Santiago.. maar helaas het was toch echt zo ver.

Op het vliegveld had ik nog snel een vlag van Patagonia gekocht en iedereen er wat op laten schrijven, daar moesten we afscheid nemen van de lieve gids, die toen ze mij knuffelde ontroerd raakte wat ik zo lief vond had een hele leuke band met haar gekregen die lieve Yasmin! mis der!!

In het vliegtuig waren wij denk ik wel de meest dramatische passagiers die je je kunt bedenken, haha we wilden telkens bij elkaar zijn, gingen bij elkaar op schoot zitten samen zingen , kletsen, lachen, door lopen naar ander groepje haha maar zelf hadden we het onwijs gezellig!

Aangekomen in Santiago, zaterdag ochtend 01.00 uur , was daar dan echt het afscheid bedroefd ging ik met Lilly (clubgenootje) en haar vader mee richting Maipu (waar ik op school zit) daar vlak bij ligt Satelite, het dorp,stadje geen idee wat het is, denk dorpje haha waar Lilly woont en ook mijn tante. Ik heb die nacht bij mijn tante geslapen. die zelfde dag na wat uurtjes slaap weer naar huis gegaan. En die zondag met m'n oudste zus Francisca wezen shoppen.

In de groepschat van de exchange students die allemaal mee naar Pantagonia waren gegaan werden de hele tijd berichtjes gedaan dat we elkaar misten. en toen werd out of no where bedacht om naar het concert van Jason Mraz, wat 09 december was die maandag dus, te gaan. Dus ik tijdens het Shoppen met mn zus een dag van te voren nog snel een kaartje gekocht en daar stond ik die maandag avond met een leuke groep exchange students mee te zingen met die waanzinnige Jason Mraz wat een goede artiest is dat! Ik hou van zulke artiesten die gewoon daar relaxed staan met hun gitaar en de sterren van de hemel zingen, die geen toeters of bellen nodig hebben maar gewoon goed van zichzelf zijn! dat was dus een perfecte avond!
De rest van die week was rustig thuis zitten en genieten van m'n familie en huis.
Die vrijdag ging ik naar school want het was de laatste schooldag en na de wiskunde toets zou mijn klas vakantie hebben, en ik ging ze opwachten om ze gedag te zeggen en moest op school komen om de trui te passen, want in het eindjaar schaffen alle eindejaarstudenten een zelfontworpen trui aan met alle namen er op en dat is dan hun jaartrui.
Ik krijg er ook zo een en mijn naar staat er ook op! woehoe! Grace was ook op school gekomen en na het passen van mij trui zijn wij samen naar Santiago gegaan om daar een dagje kerstinkopen te doen en hebben we daar gezellig geluncht.
Daarna had wilde Grace weer een wild plan om in te breken in het zwembad van een hotelcomplex. We hadden dat zwembad bovenaf vanuit de metro gezien en hadden het dichtstbijzijnde metro station onthouden. Dus grace na de inkopen hé waarom gaan we niet proberen dat zwembad in te sneaken. Ik wist dat het niets ging worden maar liet me toch verleiden, snakte zelf ook wel naar wat verkoeling.
Dus wij richting dat hotel en Grace wild meteen over het hek heen klimmen ik lachte me dood en kon der gelukkig net tegen houden.
Ik wilde het dan wel op de verstandige nette manier doen door het te vragen.
Wij liepen dus een van de hotels binnen en Grace had me al helemaal in gepraat dat we moesten zeggen wat we twee Nederlandse meisje waren want dat zou werken! ik begreep niet waarom, maar inderdaad toen ik deze receptionist vroeg of wij even gebruik mochten maken van hun zwembad zei die dat dat niet kon maar toen die hoorde dat ik Nederlands werd was ineens alles mogelijk en zo zaten wij 5 minuten later heeerlijk te badderen in een super luxe zwembad van die paar hotels daar! haha.. Wat je als Nederlandse exchange student al wel niet voor elkaar krijgt! dik genoten!

Die week daarna zou ik een week lang bij mijn lieve tante gaan logeren om samen een dieet te doen.. nou echt nooit meer dat ik daar intrap! haha het was een super gezellige week en stiekem voelde ik me daar meer thuis dan in mijn eigen huis omdat ik daar gewoon meer taken in het huishouden kreeg en het ook leuk vond om te helpen en het daardoor ook meer als mijn huis voelde, ik wist waar alles stond en naja ik was gewoon meer samen met hen dan met mijn familie in mijn eigen huis, maar van het dieet kwam dus echt helemaal niks terecht.... haha telkens als ik weer met volle moed die dag wilde beginnen zat m'n tante me al weer aan te smeren met lekker eten en zei ze '' anda a la cucha con eso dieta '' (wat '' krijg de tering met dit dieet'' betekend, sorry voor de grove woorden maar zo werd het wel gezegd hahaha)
Al met al was het wel een heeeele gezellige week met mijn lieve tante en haar zoon Alfredo (32 en suuuper grappig).

Die zaterdag had ik een reunie van de Rotary waarbij alle exchange studenten van mijn club (9) een belangrijk persoon van chili, door de club uitgekozen,, moesten presenteren in het Spaans, om te kijken hoe ons Spaans is.
Dat ging wel redelijk bij iedereen het waren echt saaie personages want Chili heeft niet heel veel bijzondere beroemde talenten.. of naja igg niet met een bijzonder levensverhaal... na deze reunie had ik een klassenfeestje wat erg gezellig was en ben ik daar blijven slapen.
De volgende dag had ik weer een reunie van mijn club maar nu was het in de zieke vila van een van de rotaryleden en hebben wij (de exchange students) ons de heeele dag heerlijk in het zwembad vermaakt en daarna (waarvoor de reunie bedoeld was) amigo secreto gevierd (wat inhoud kerstmis vieren met, van te voren lootjes trekken, en dus jou cadeautje van jou geheime-kerstman in ontvangst nemen) mijn cadeau was echt het gaafst van allemaal Lilly had voor mij een super mooi boekje gekocht en daar in fotos geplakt van mijn ervaringen hier, van mijn reis naar het zuiden, mijn eerste dagen, van mijn familie echt te gaaf! Ben der zo dankbaar voor dit gave cadeau en ga hier ook zeker meer fotos in plakken!!

Die maandag heb ik een dag lang de laatste inkopen gedaan voor kerstmis met mijn oudste zus Francisca, super gezellig! leuk geluncht daar, en serieus een hele dag in de weer voor cadeaus geweest! van 10 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds!!
Dat was nog best ingewikkeld want ik moest ook een cadeau voor Francisca kopen maar ik loste het slim op door te zeggen dat ik een geurtje voor een van mijn vriendinnen moest kopen omdat ik met hen ook kerstmis ging vieren en liet haar telkens mee ruiken en toen zij, van een van de geurtjes, helemaal weg was heb ik die stiekem voor haar gekocht. (waarom een geurtje? nou omdat 2 weken geleden in mijn huis was ingebroken toen mijn zus en mijn moeder gewoon thuis waren, en deze man heeft eerst in de kamer van Claudia ingebroken haar elektrische gitaar, camera, en pasjes gestolen en daarna in de kamer van Francisca al haar parfums gestolen! daarna wilde deze man in mijn kamer binnentreden (is te zien aan de vieze voetsporen) maar toen kwam mijn moeder er waarschijnlijk net aanlopen dat heeft die gehoord en is hem weer gesmeerd) Daarom wilde ik mijn lieve zus dus maar een beetje troosten met een lekker nieuw geurtje en ze was er suuuper blij mee haha!
Die kerstdag was een hele speciale dag! mij was al verteld dat we het 's avonds zouden vieren, en gelukkig maar want ik moest al mijn gedichten nog schrijven! Ik wilde namelijk, omdat ik dat vanuit Nederland met sinterklaas gewent ben, voor iedereen een leuk gedicht schrijven ook een beetje als een soort afscheidsbrief omdat ik 3 dagen daarna van familie zou wisselen.
Dus ik ging die ochtend naar mijn tante toe om mijn laptop , die daar nog was, op te halen en begon daar met het schrijven van mijn brieven. toen ineens achter mij Lenard stond!! mijn gastbroer die in Duitsland was en eerder terug was gekomen omdat hij het toch niet zo leuk vond daar! Ik schrok me dood en mijn tante ook! mijn neef wist er van! haha was een hele leuke verrassing! Daarna zijn we met z'n alle naar huis gegaan en waren mijn zussen lekkere hapjes aan het maken.
Ik ben die hele middag als een gek bezig geweest met de brieven en de cadeaus.

Voor mijn vader had ik een super leuk hondenboek gekocht omdat hij helemaal weg is van z'n lieve hondjes, voor mijn moeder een relaxpakketje met zeepjes en badschuimpjes voor in bad, voor mijn zus dus dat lekkere geurtje, voor Claudia een 20 minuten lekkere gerechten kookboekje omdat zij heel erg van koken houdt maar nooit tijd heeft en voor mijn tante ook een relaxpaktje maar voor onder de douche en voor mijn neef en Lenard (waar ik echt toevallig op het laatst ook nog had bedacht wat voor te kopen , geluk gehad dus!!) een zwembroek.
En voor de familie, had ik een wafelrooster gekocht met in het gedicht de verklaring omdat mijn vader aaaltijd om mijn stroopwafels zat te bedelen en dat die zó dus ook zonder mij en mijn voedselpakketen vanuit Nederland zou overleven! haha

het was een super leuke kerst!! Wel heel anders we begonnen op een speciale tijd 12 uur want dan zou Jezus geboren zijn en kerst is hier maar een avond of naja nacht! Haha om 3 uur lach ik in m'n bed!
Ook ik heb super leuke cadeaus gekregen! een hele mooi rugzak waar ik echt blij mee ben een hele gave zomerbroek, een mooi strandjurkje, een zonnebril, zonnebrandspray, mooie oorbelletjes, haarknipjes een sleutelhanger en last but not least dé gele onderbroek!! haha want hier zeggen ze dat je met nieuwjaar een gele onderbroek moet dragen wat dat brengt geluk!! haha nou ik heb hem gedragen hoor !
Maar dat zal ik in mijn volgende verhaal over mijn nieuwe gezin vertellen!!

Nou eeeindelijk is er een eind gekomen aan dit verhalen! , eind van mijn jaar 2013 en eind van mijn eerste familie!
Hoop dat jullie niet in slaap gevallen en mijn excuses voor het lange verhaal maar goed nu zijn jullie wel weer biiiijna helemaal bij! volgende blog over mijn nieuwe familie en 2014 zal waarschijnlijk na mijn reis naar Argentinië komen! Ik ga namelijk , als alles lukt want ik heb nu ontzettend veel gedoe met mijn papieren die niet geldig zijn, voor een week met een schoolreisje van een van mijn clubgenoten mee naar Bariloche! Het is echt een waanzinnige gave reis! gaan zelfs een dag met een Catamaran het water op dus hoop echt dat ik mee kan!
Ga morgen ochtend meteen opnieuw naar het Nederlandse consulaat hier in Chili om voor de laatste keer te smeken om hulp! duim voor me dus! En zo niet naja dan heb ik meer tijd voor jullie om mijn volgende verhaal snel online te zetten! haha toch hoop ik dat jullie ook voor mij het eerste hopen!

Nou sorry hoor jongens dat ik weer zoo lang op me liet wachten maar ik stelde het teeeelkens weer uit omdat er nu ineens zooveel leuke dingen op mijn pad komen! heb elke dag nu wel een leuke activiteit!!!

maar goed tot snel dus! hoop dat alles goed met jullie gaat dat jullie een fijne kerst hebben gehad en een gelukkig nieuwjaar aan jullie allen gewenst!

Dikke kus Willyyy chica de CHILIIII

  • 07 Januari 2014 - 16:55

    Liesbeth Laman Trip:

    Hi lieverd,

    wat een heerlijk enthousiast verhaal. Wat maak je toch een boel mee!!! Je moet alleen oppassen dat je met het leren van twee talen niet weer een andere taal kwijtraakt. " met de bus naar de stijger REZEN..." hmm ik neem aan dat je reisden bedoelt. Maar dat rammen we er wel weer in als je thuiskomt.
    Geniet nu maar heerlijk van al deze leuke mensen en leuke tripjes. Jammer dat Argentinië, ondanks alle inspanningen, niet is gelukt. Maar knap hoe luchtig je dat het opgevat. Ik ben apetrots op je lieverd! Dikke knuffels mama

  • 11 Januari 2014 - 00:25

    W.Laman Trip:

    Lieve Willemijn,

    Wat weer een uitgebreid, positief en enthousiast verhaal.
    Ik heb ervan genoten, veel dank dat je alles zo uitgebried vertelt.
    Het is voor jezelf ook leuk als je weer terug bent je je dagboek als herinnering weer terug kunt lezen.
    Ook het verslag van je reis naar Patagonia is boeiend.
    Heb je ook de straat van Magallanes nog gezien, Magallanes was de spaanse ontdekkingsreiziger die in 1520 als eerste rond zuid amerika voer van de atlantische oceaan naar de stille oceaan.

    Jammer dat de debatmiddag in het spaans niet lukte. Volgende keer beter.
    Wat ga je nu doen in de grote vakantie? Al plannen? Met vriendinnen? Met rotary exchange vrienden/vriendinnen? Het lijkt mij wel dat je een plan moet maken.
    Ik ben benieuwd.
    Veel hartelijke groeten van je liefhebbende grootpapa.

  • 11 Januari 2014 - 00:31

    W.laman Trip:

    Lieve Willemijn,

    Nog een aanvulling.
    IK heb zojuist het boek van de chileense schrijfster Isabel Allende "Het negende schrift van Maya" uitgelezen.
    Ik begreep van Mama dat je dit boek ook meegekregen hebt voor je reis.
    Je moet dit absoluut lezen. Het geeft zoveel interessante informatie over Chili, vooral lezen het hoofdstuk "Lente" dat begint op pagina 299.

    Liefs,

    Grootpapa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willemijn

Actief sinds 29 Juli 2013
Verslag gelezen: 698
Totaal aantal bezoekers 10715

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2013 - 30 Juni 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: