Mijn eerste dagen op school & alles daar omheen! - Reisverslag uit Peñaflor, Chili van Willemijn Dijk - WaarBenJij.nu Mijn eerste dagen op school & alles daar omheen! - Reisverslag uit Peñaflor, Chili van Willemijn Dijk - WaarBenJij.nu

Mijn eerste dagen op school & alles daar omheen!

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

24 Augustus 2013 | Chili, Peñaflor

Hola lieve lezers!

I knooww , Ik had gezegd dat ik donderdag na m'n schooldag meteen een blog zou schrijven, maar toen ik dat zei was ik even vergeten hoe vroeg ik op moet staan! Hoe laat ik pas thuis ben, wist ik toen nog niet. Dus naja 2 dagen later maar dan ook meteen een leuker verhaal :).

Donderdag ochtend ging de wekker dus om 6 uur, ik sprong eruit want had er echt zin in! Super snel gedoucht, m'n uniform aan en gaan met die banaan!
Ik reed mee met m'n ouders vandaar dat ik zo vroeg op moest staan want zij moeten ook op tijd op het werk zijn. Lenard (vader) zette mij en Carmen (moeder) af op mijn school.
Eerst wilde Carmen nog een foto maken van mij in m'n uniform voor de school en toen liepen we naar binnen.
Ooh mennn wat was het koud in de school, want de doorgang naar het schoolplein kent geen deuren en aan de andere kant van het gebouw was de ingang, waarvan de deuren openstonden omdat de school begon, dus het tochtte lekker door.

We waren veelste vroeg, ik denk dat het half 7 was.. en 8 uur begint de school pas!! jaa daar kwam ik ook daar pas achter toen ik in de klas zat en de bel hoorde gaan.. :( .
daar zaten we dan. Eerst kwam er een Engels docente naar me toe die mijn moeder blijkbaar kende en zich voorstelde en mij een beetje uitlegde hoe het hier werkte en dat Hilde (het Nederlandse meisje dat vorig jaar in Chili zat, waar ik ook nog contact mee heb) hier ook op school had gezeten en het hier super leuk had gehad. toen waren we weer alleen totdat er ineens een oudere man voor me stond met een grote grijze snor (hij deed me een beetje denken aan m'n basisschool directeur Meester Landeweerd) (vast ooit geweten hoe je die naam goed schrijft, nu niet meer..sorry!)
Deze man begon tegen mij in het Frans te praten, ik kan Frans, best goed maar ik was zo verbaasd dat de man een andere taal sprak dat ik niet eens door had dat het Frans was dus ik zei Como? en toen vroeg die in het Spaans aan mijn moeder of ik geen Frans sprak, toen zei ze nee ze komt uit Nederland, oooh pardon!.
Toen liepen we naar zijn kamertje waar mij een beetje werd verteld hoe alles werkt, de tijden en vooral veel geblabla waar ik de kern van begreep maar m'n woordenschat me vaak in de steek liet.

Toen begon het dan, ineens zei hij vamos! (we gaan).
Het kippenvel liep over m'n arm, ik had niet verwacht dat ik zenuwachtig zou zijn maar ik trilde behoorlijk.
Ik zei gedag tegen m'n moeder en liep met hem de trap op, tijdens het wandellen vroeg hij mij of hij mij mocht introduceren als Billy.

ja dat had ik nog niet verteld, niemand hier in Chile kan mijn naam goed uitspreken , aangezien de v , en blijkbaar ook de w , als een b wordt uitgesproken zoals vamos --> 'bamos'. de ij kennen ze hier ook niet. y wordt als 'ie' gezegd, probeer dan nog maar is Willemijn uit te spreken.. ik had me er al bij neergelegd dat ik voornamelijk Biel, Billy, of Willy wordt genoemd, (waar mijn moeder trouwens heel hard om moest lachen toen ik haar vertelden dat ze me al een week lang 'een deel van het achterwerk' noemt. ; 'bil" haha maar vind het wel grappig, dus heb der gezegd dat ze het mag blijven zeggen maar ze zegt nu zelf vaker willy).
Maar ik vond het niet leuk als hij me zo introduceren dus vlak voor dat we de klas ingingen zei ik nog even in het Spaans, want echt werkelijk nieeemand kan hier engels.. (behalve mijn gezin een beetje en de engels leraressen dan haha).
Dat ik toch liever had dat hij mijn volledige naam zij. Dat overrompelde hem blijkbaar zo dat die voor de klas stond en zei ''hallo allemaal ik wil jullie graag even jullie klasgenoten presenteren, dit is eeeuhm... '' (klas al hard lachen dat die mn naam niet kon uitpsreken) '' bieelemign '' (heeele klas hoeee?? commoo??) toen zei ik '' no, WILLEMIJN ''
toen vertelde die nog wat, en ik stond daar natuurlijk niet heel ongemakkelijk met een rooie boei.

Meteen al keken veel jongens me smoorverliefd aan en waren alle meisjes naar me aan het lachen en aan het wijzen dat ik daar moest komen zitten. Haha tijdens de les waren er 5 jongens die me serieus een uur lang continue aankeken, doodeng!
Haha en toen de les af was kwam ieedereen in een mega grote kring om me heen staan en begonnen me allemaal tegelijk de ondervragen,
'' hoelang ben je hier, welke muziek vind je leuk, waar woon je in Nederland, welke taal spreken ze daar, welke taal spreek jij? is dat je echte haarkleur, is dat je echte kleur van je ogen, doe je elastiekje is uit, heb je een vriendje, '' alles kwam op me af. haha!

En zo apart als ik dat vond, zoo meega apart was het tijdens de pauze en tussen de lessen door!
Ik ben hier veel groter dan de meisjes, ze komen echt tot m'n ribbenkast, dus daardoor val ik al op. Maar blijkbaar ben ik qua gezicht ook heel anders en opvallend, want als ik aan kwam lopen stopte mensen met praten, weken voor me opzij en werkelijk ieedereen kijkt me na! haha vind het stiekem ook wel leuk dat ik zo bijzonder ben. haha!

Ik had meteen een leuke meiden groep waar ik de hele dag me optrok.
Ohja omg! het 3 uurr!! Ik kwam de les binnen en ineens werden alle tafeltjes apart gezet.
Ik vroeg aan m'n klasgenootje wat we gingen doen hadden ze een tentamen! BAM daar lag het tentamen op m'n tafel en iedereen ging aan het werk, ik keek om me heen is dit een grap? ik wist niet eens welk vak het was, ik dacht, als ik dat weet kan ik nog bedenken waar de toets over gaat!
Ik wilde het vragen maar dacht dat het behoorlijk gênant zou zijn als ik door de klas zou roepen, euhm mevrouw? welk vak is dit eigenlijk? dus ik keek heel erg hulpzoekend richting de lerares, ze lachte me vriendelijk terug en vroeg of ik nog een woordenboek wilde, ik zei ja heel graag!! Kreeg ik een woordenboek Spaans- Spaans ... nee bedankt! ...

Ik probeerde wel serieus het tentamen goed te maken en na een tijdje had ik door dat ik waarschijnlijk het vak taal had, want het tentamen ging over tekstverklaringen, poëzie, en grammatica.
Het waren gelukkig alleen maar abc vragen. Want na een tijdje was mijn concentratie en tijd echt op! Het is zoo moeilijke je super had te concentreren op de vraag wat er staat en dan ook nog te bedenken wat het antwoord zal zijn, dat ik soms bij het vertalen van zin 3 zin 1 alweer vergeten was..

Na deze les had ik gelukkig alleen nog pauze en een uur geschiedenis en dan was m'n dag voorbij.
Omdat ze hier 's middags warm eten, is er dus ook op school warm eten, ik had van m'n moeder geld gekregen om dit bij de kantine op te halen. Maar omdat ik niet wist waar het was ging de Engels docente met me mee, en hoefde ik voor deze keer niet te betalen en bracht zij mij naar wat meisjes die daar zaten van mijn leeftijd, altijd zo gênant is dat er dan maar zo bij komen zitten, maar gelukkig waren ze best gezellig.

Op mijn school nemen ze vooral zelf eten van thuis mee dus niemand van mijn klasgenootjes zat er ook.
Mijn dag eindigde toen om 15.15 uur maar het nare was, was dat mijn moeder me pas om 17.15 kon ophalen. Twee uur niksen dus.
Gelukkig gingen mijn klasvriendinnetjes eerst huiswerk maken op school in het computer lokaal en kon ik een beetje op facebook enzo. En heb ik de laatste 30 min alleen doorgebracht.

Toen kwam mijn moeder, zij was lopend naar mij toegekomen en met haar ging in naar de bus om daarmee weer helemaal naar huis te gaan, ik zeg helemaal want dat WAS me een eind! crisis!

De volgende dag weer precies het zelfde verhaal 's ochtends, maar nu iets minder enthousiast, want ik wist wat me te wachten stond..
Daar zat ik weer veelste vroeg op school maar nu alleen.
Ik had gelukkig m'n iPod meegenomen en probeerde nog wat te slapen.
Mijn filosofie leraar kwam langs lopen en zei me dat ik boven moest gaan zitten want daar was het lekker warm.
Boven was het inderdaad warmer maar er waren geen stoelen en om daar een beetje op de grond te zitten vond ik ook zo downie, dus ik ging maar weer naar beneden.
Weer werd ik verwezen naar boven maar nu door de congierge.
Stond ik dan voor m'n klaslokaal moederziel alleen, voelde me echt een kneus. Echt zo'n nerd die altijd veelste vroeg al met z'n gameboy voor het lokaal staat te wachten tot de les begint.. maar nu was het een meisje met een iPod..

Gelukkig kwam ik een klasgenootje van me tegen en liep op hem af hij zei '' kom we gaan alvast het lokaal in '' . Dat was beter toen deden we de rolluiken al vast omhoog en gingen een beetje kletsen en ontbijten in het lokaal, de klas stroomde langzaam vol.
Toen ik rond acht uur naar buiten keek stond er ineens een rij, deze leerlingen waren dus te laat en moesten zich melden, het enige voordeel van zo op tijd zijn dus..
Dit dagje was veel leuker ik was nu de hele dag met twee meiden uit mijn klas waar ik het super goed mee kon vinden, merk dat m'n Spaans ook al veel beter was dan de dag daarvoor, en meer klasgenoten kwamen gezellig met me kletsen.

Dit dagje ging relaxed voorbij, ik vroeg aan de meiden of zij misschien mee wilden naar de kantine omdat ik anders alleen zat en dat vonden ze prima.
We hebben super gezellig gekletst en super veel gelachen omdat ik me weer is versprak in het Spaans. haha, ik wilde zeggen 'alle leraren zijn hier echt heen jong' jong is joven (zegt goven) maar ik zei perongeluk héon (wat klootzak betekend) de meiden gilde het van het lachen uit en ik had ook meteen door wat ik zei shitt!!! pardoon pardoon!!! haha toen brulde ze nog harder.. okee wil.. faal...

We hadden het zo gezellig dat we totaal niet hadden opgemerkt dat we nog als enige 3 over waren! We liepen naar beneden en het hele plein was leeg! shit te laat!
blijkbaar was dat uur een uur dat mijn klas een invul-uur had dus gingen de meiden eerst vragen wel vak ik had. Welk vak moest ik toen daar bij de leraar ter plekke kiezen, het was of een extra uur of een apart vak, ik had de keuze uit , geschiedenis, biologie, natuurkunde en scheikunde, de meiden hadden scheikunde, en dat en natuurkunde waren aparte vakken, ik dacht naja laat ik is wat nieuws proberen, ik hoef toch niks te doen.. en weer vergiste willie zich..
Ik kwam de klas binnen en weeeer kreeg ik een proefwerk voor me neus, maar nu was het niet als tentamen maar als huiswerk.
De lerares gaf me een rekenmachine en daar zat ik met een opgave over hoeveel atomen er in 10 moleculen van C2H6O zaten als dat überhaupt de vraag was.. Ik heb sinds de 3e geen scheikunde meer gehad, en snapte het daarvoor al niet! wtff moet ik doen???
Ik keek m'n lerares heel hopeloos aan maar ze vond het de normaalste zaak en ging verder met het uitdelen.
De jongen naast me Bastián was gelukkig erg aardig voor me en ging met mij over andere dingen praten zodat ik niet met dat idiote vak bezig hoefde te zijn! fjuuw thanks man!

De lerares was me ook de hele tijd aan het uitlachen ik haatte dat uur!! ik hoop dat ik het nog kan omzetten! dan doe ik mooi historia of biologia! na dat uur was gelukkig de dag voorbij. Ik werd weer opgehaald door m'n moeder en weer met de bus naar huis.

Thuis aangekomen was ik dood moe! Ik plofte neer op m'n bed.. en jaa hoor daar kwam de schoonmaakster weer binnen stormen hoe mijn dag was en blablabla neeeeee gaa weg! Ik wil rust.. Ik zei dat het goed ging en dat ik moe was, na een tijdje ging ze weer. 2 minuten later kwam ze weeer binnen stormen nu over mijn telefoon of ik der nummer had , ja die heb ik! en wat is jou nummer, weet ik niet, mag ik die, die weet ik niet, ik bel je wel dan heb je mijn nummer. nee maar ik wil je nummer? ja ik bel je wel!! (ergernis steeg) zij pakt der mobiel komt weer terug in mijn kamer en probeert het nummer op te slaan dit ging 3 keer verkeerd toen zei ik laat mij het doen, maar ze wilde het zelf doen, ik raakte zo geïrriteerd dat ik de telefoon uit der handen trok mijn nummer toevoegde en der telefoon terug gaf, alsjeblieft.
Toen ging ze weer weg 2 seconden later kwam ze weer aan nu ging ze ff met een doek over mijn bureau, m'n kleren in m'n kast ff recht leggen en begon weer keihard te praten over dat ik zo zou gaan en of ik me om ging kleden jaahaaa doe ik! weg was ze , ik deed de deur achter de dicht als teken 'en nu weg blijven'. maar nee hoor daar kwam ze weer, Ik was aan het sms'en met mijn vriendin Ruth, en smsde haar, aargh ze komt weer binnen maar ik blijf nu gewoon met jou praten en kijk niet meer om ben er klaar mee. En inderdaad ze had door dat ik nu echt boos was en ging weer weg maar nu heel zielig alsof ik medelijden met der zo krijgen?!..
Toen gingen we een panty voor mijn uniform rokje kopen, en eerst de schoonmaakster thuis afzetten ze wou telkens m'n hand pakken omdat ze door had dat ik boos op der was maar ook daar had ik geen zin in. Toen we der eindelijk af hadden gezet heb ik lekker genoten in de auto van de rust. Pfoe ja sorry ze is echt wel lief maar ze moet echt me met rust laten als ik moe ben! ze is té veel voor me dan.

Aangekomen op de plek waar de de panty zouden kopen kwamen we aan in een mega groot winkelcentrum. M'n moeder ging blijkbaar iets halen dus Claudia en ik moesten ons vermaken in het kleding gedeelte, er waren vast leuke kleren maar ik hing alleen maar tegen het kledingrek aan omdat ik zo moe was.
Toen Carmen terug kwam had Claudia een paar leuke dingen gezien en die ging ze passen met der moeder en ik liep ook mee toen ging Carmen nog kijken maar vond niks leuks.
Toen werd gevraagd of ik wat leuks had gezien, ik keek verbaasd huh hoezo? nee. Nou kom we gaan wel even kijken, Toen vond Claudia een super leuke bloes haha en die heeft Carmen toen voor ons allebei gekocht! de schat!
Toen kwam mijn opwek momentje!! We gingen in dat zelfde winkelcentrum gebouw Completos eten!! aah die zijn zoo lekker het zijn hotdog maar dan echt met alles er op! tomaat, advocado, volgens mij ook ui, mayonaise en mostard, het klinkt misschien gruwelijk maar het is gruwelijk lekker!! echt een aanrader! daar wekte ik weer helemaal van op. Toen wilde we weer naar huis gaan, en ik vroeg gewoon heel nuchter oh we gaan geen panty's meer kopen, waren ze het gewoon vergeten! haha heerlijk zo onverwachts als het leven van een Chileen hier loopt!.
Terug lopend naar de auto waren we ook nog getuige van een winkeldief die achter na gezeten werd door de beveiliging! wauw! best spannend om te zien! en een paar andere jongens die er tussen uitgeglipt waren.. jaja je maakt het allemaal mee in Chili!

na dit heerlijke avondje ben ik vol goede energie weer mn bed in gegaan en ben ik me nu aan het klaarmaken om zo naar de barbecue van mn moeder haar werk te gaan! Jammie!

Ik was net te laat om het te versturen, want ik moest nog ff controleren, en toen gingen we al,
Ben net terug van de barbecue!
Daar van 1 tot half 9 's avonds geweest! crisis!!! Heb nog nooit zooveel eten gezien, en gegeten! Haha we begonnen met heerlijke warme broodjes en salades, toen warme barbecue worstjes op brood, toen werd de tafel gedekt, en kwamen er salades, en kleine kippenpootjes, toen grote kippenpoten, toen zalm en toen nog varkensvlees, maar niet een paar stukjes, nee gewoon schaaaalen vol!! Gigantisch, daarna kwamen er 4 taarten aan, waanzinnig mooie taarten en ook nog waanzinnig lekker! een chocolade taart, een karameltaart, een citroentaart en een frambozenkwarttaart!
En dan niet een stukje van een van de taarten nee zoveel stukjes als je wil van elke taart! echt té gek! haha waarom leven wij niet zo in Nederland? hahha! Naja beter want daarna kwam dus nog ijs op hoorntjes! En daarna nog weer stukjes taart voor bij de thee! crisis! die heb ik echt over geslagen! Carmen en ik voelde ons zo vol, m'n buik is nog nooit zo vol geweest volgens mij!
M'n buikvel staat serieus op spanning! morgen dus lekker hardlopen met moeders!!
en nu echt slapen!!

nou dikke besos! en tot snel!

Chao!!


  • 25 Augustus 2013 - 13:36

    Dineke:

    ha Willemijn, je blijft toch wel de mooie slanke den die je was he? Niet als een rolladetje terugkomen hoor?!
    Liefs, Dineke

  • 25 Augustus 2013 - 21:08

    Liesbeth:

    Hai lieverd,

    je bent wel gezegend met een positieve instelling hoor, dat je na zoveel uren wachten vóór en na school nog zo positief blijft!! En dat je nu al zo'n contact hebt met klasgenootjes vind ik ook wel heel bijzonder. Ik kom net van een Trippenfamiliedag en je krijgt heel veel liefs van iedereen en Tessie was al weer in spanning aan het wachten op je volgende verhaal dus zij is weer helemaal blij als ze jouw verhaal leest. Dikke knuffel, mama

  • 26 Augustus 2013 - 14:18

    Laman Trip:

    Lieve Willemijn, Willy vind ik wel leuk.
    Grootmama en ik zijn weer terug van de boot, een mooie tocht gemaakt naar Den Haag en de Biesbosch, en hebben nu met heel veel plezier en trots je verslagen gelezen. Ontzettend spannend allemaal en wat blijf je positief, wel knap hoor. Ik hoop dat je leuke vriendinnen op school krijgt. Wat is het voor school? In welke klas zit je, de eindexamen klas? Hoeveel kinderen zitten er in je klas, allemaal chilenen? Wat een boel lekkere dingen om te eten, ook bij die barbecue, een enorm feest lijkt het.
    Hier gaat alles goed, het is heerlijk warm weer, gisteren een familiedag gehad op Breeden Enk met wel 50 familieleden. Getennist, gezwommen, gevoetbald, ook lekkere taarten. Iedereen had zich enorm ingespannen om wat lekkers mee te nemen. Mama was een van de laatsten die weg ging om 8 uur!!

    We zullen steeds uitkijken naar je verhalen.
    Zoen, grootpapa.

  • 26 Augustus 2013 - 20:49

    Marianne En Lotte:

    Lieve Willemijn,

    Lotte heeft je vanaf het begin gevolgd maar ik was op vakantie en had een achterstand opgelopen. Maar wat vinden we het enorm leuk om jouw blogs te lezen. En wat doe je het goed daar in den vreemde! Stoer hoor wat je daar allemaal meemaakt en hoe je er mee omgaat.

    We blijven je natuurlijk steeds volgen dat gaat voor mij vanzelf want jouw moeder kan net zo enthousiast vertellen als jij schrijft!

    Liefs van Lotte en Marianne.

  • 27 Augustus 2013 - 19:25

    Daan:

    hola Billie!
    Dank voor je mooie verhalen die gelukkig weinig aan de fantasie over laten. ik lach me dood hoor maar ben ondertussen natuurlijk hardstikke trots op mijn avontuurlijke nicht . Mooi dat niemand daar engels spreekt dan leer je snel spaans. Weliswaar met een chileens accent maar ach dat is een kleinigheid die tzt in spanje , cuba of argentinie vast weer tot de nodige lachslavo's leidt. Tjonge dat jij nog een zo optijd op school zou komen best wel streberig. Ik begrijp dat je je schekunde weer moet ophalen . Lijkt me inderdaad niet zo'n goed idee . Als je kan wisselen voor geschiedenis of bio zou ik het doen . C2H6O is trouwens ethanol ofwel alcohol. Maar dat terzijde. Wij zijn net weer terug van onze helijke zeilvakantie in zeeland waar we meer dan 500 mijl hebben afgelegd .terug van schevening naar ijmuiden om 2 uur 's nachts met volle maan en een lichtende zee, super. We blijen je volgen.
    Dikke besos Daan ook van Dineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willemijn

Actief sinds 29 Juli 2013
Verslag gelezen: 887
Totaal aantal bezoekers 10707

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2013 - 30 Juni 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: